HTML

Awasi 6 Tanda-Tanda Serangan Jantung pada Wanita!



SERANGAN JANTUNG
KENALI TANDA-TANDA AWAL

SERANGAN JANTUNG


Serangan jantung merupakan salah satu penyakit dengan purata angka kematian yang tinggi. Penyakit ini kebiasaannya datang secara mendadak ataupun dengan gejala-gejala tertentu dalam jangka waktu yang lama.

Bagi wanita, sebenarnya ada beberapa tanda yang dapat dikenali sebagai gejala awal serangan jantung. Jika kita boleh mengetahui tanda gejala-gejala tersebut dengan lebih awal maka pencegahan awal dapat dilakukan dengan mendapatkan rawatan di hospital dengan kadar segera. 



Berikut adalah 6 tandanya!



1. Keletihan

Sakit jantung
CEPAT LETIH


Apabila kita sering merasa cepat letih, meskipun hanya melakukan aktiviti-aktiviti ringan, maka kita harus mula waspada. Ada baiknya kita melakukan pemeriksaan bersama doktor yang sudah mengetahui riwayat kesihatan kita.



2. Dada Mula Rasa Ngilu


Ngilu dada sakit jantung
AWASI TANDA-TANDA AWAL


Ngilu yang biasanya tepat dibahagian ulu hati atau bahagian atas perut. Selain titik-titik itu, ada pula ngilu di bahagian lengan, atas punggung bagian, maupun leher atau rahang di luar seperti salah urat.



3. Sesak Nafas

SAKIT JANTUNG
SESAK NAFAS

Sesak nafas, apalagi disertai rasa ngilu, biasa dikaitkan sebagai gejala awal penyakit jantung. Kesukaran bernafas itu disebabkan oleh pembuluh darah yang menebal sehingga aliran darah terganggu.


4. Mual dan Muntah



SAKIT JANTUNG WANITA
RASA NGILU
Kadankala mendadak merasa sakit kepala, migrain, atau pun mual hingga muntah. Selain membuat kita kehilangan nafsu makan, itu juga merupakan indikasi yang cukup kuat bahawa ada yang salah dengan jantung kita.


5. Mudah Berpeluh

sakit jantung
BADAN BERPELUH-PELUH

Badan berpeluh-peluh walupun tidak bersenam ataupun melakukan sebarang aktiviti berat terutama di bahagian tapak tangan maupun tapak kaki. Jika mengalami keadaan sebegitu, maka cepat-cepat lah berjumpa doktor untuk mengenal pasti kesihatan kita.


6. Degup Jantung yang Tidak Teratur




Degup jantung maupun denyut nadi untuk orang normal berada dalam hitungan yang teratur. Bagi penderita penyakit jantung, denyut nadi dirasakan tidak teratur. Kadang2 cepat, kadang2 lambat dan ia biasanya disebabkan adanya penebalan otot pada injap jantung.



JAGA POLA HIDUP YANG TERATUR!


Tanda-tanda serangan jantung pada wanita seringkali disalahertikan dengan lelaki. Seringnya, serangan jantung ini diakibatkan pola hidup yang tidak sihat seperti terlalu banyak mengambil junk food lalu menyebabkan kandungan lemak dan minyak menyempitkan saluran pembuluh darah!


Jaga pola hidup
BANYAKKAN BERSENAM


Untuk menghindarkan tubuh kita dari penyakit jantung, disarankan menjaga pola hidup sihat dengan mengambili makanan yang baik dan banyakkan bersenam atau mengambil herba Tasly Danshen Plus sebagai pencegahan awal!




TASLY DANSHEN PLUS
PILIHAN BIJAKSANA UNTUK KEHIDUPAN SIHAT

No comments: